Σάββατο 11 Οκτωβρίου 2014

ΙΔΑΙΟΝ ΑΝΤΡΟ, ΤΟ ΑΡΧΑΙΟΤΕΡΟ ΑΣΤΕΡΟΣΚΟΠΕΙΟ

Αρχαία Ελλάδα...Τόσοι οι λόγοι για να νιώθουμε υπερηφάνεια, ως Έλληνες! Κι ακόμη περισσότεροι οι λόγοι για να γίνουμε άξιοι συνεχιστές του φωτεινού έργου των προγόνων μας! Σε αυτό θα βοηθήσει η "γνωριμία" με τμήματα της ιστορίας μας που έχουν μείνει, έστω σε κάποιο ποσοστό, "κρυφά" ... Έτσι, από το πριν θα έρθει στο σήμερα η γνώση... Για να γίνει επί-γνωση του τώρα...
Σε αυτό το άρθρο θα πάμε και πάλι πίσω...Στη γέννηση του Διός...Στο Ιδαίον Άντρο!



Πρόκειται για έναν μοναδικής ενέργειας και ομορφιάς χώρο. Σίγουρα, εκτός των άλλων, αποτελεί κορυφαίο προορισμό για τους λάτρεις της ιστορίας, τους γνώστες της ενέργειας, τους ιχνηλάτες της πηγής - ψυχής, τους αναζητητές του διαφορετικού, του αυθεντικού, του αρχαίου και αθάνατου.


Κουρήτες προστατεύουν τον Δία,
χορεύοντας Πυρρίχιο.






















Το Ιδαίο Άντρο (αρχ. Ἰδαίον Ἄντρον) ή Αρσένιο είναι σπήλαιο σε οροπέδιο στο όρος Ίδη (Ψηλορείτης) της Κρήτης, στο οποίο γεννήθηκε και ανατράφηκε ο Δίας, εξ ου λεγόμενος και «Κρηταγενής», από τη βρεφική του ηλικία. Την είσοδό του φύλαγαν οι Κουρήτες και κάθε φορά που ο μικρός Δίας έκλαιγε, χόρευαν γύρω του έναν χορό πολύ έντονο και γρήγορο, τον πολεμικό χορό, πυρρίχιο, κάνοντας δυνατό θόρυβο με τα όπλα και τις ασπίδες τους για να μην ακούσει ο παιδοκτόνος Κρόνος το κλάμα του Διός.

  • Ο Πυρρίχιος είναι ο αρχαιότερος ελληνικός πολεμικός χορός. Οι χορευτές χορεύαν κρατώντας ασπίδα και δόρυ και φορώντας περικεφαλαία.





Σήμερα, το σπήλαιο αυτό, που ονομάζεται και «Σπηλιάρα» ή «Σπήλιος της βοσκοπούλας» είναι αρχαιολογικός χώρος στον οποίο έχουν διενεργηθεί ανασκαφές από το 1884 και έχουν ανακαλυφθεί αντικείμενα ακόμα και από τη μινωική εποχή, όπως αρχαϊκά αγάλματα, φιάλες, χάλκινες ασπίδες, κ.ά. που φυλάσσονται στο Μουσείο Ηρακλείου. Στη διαδρομή από την Κνωσσό προς το Ιδαίον Άντρον υπάρχει και ο αρχαιολογικός χώρος της Ζωμίνθου, όπου ανακαλύφθηκε μία σημαντική ( σύμφωνα με τις έως τώρα έρευνες ) μινωική εγκατάσταση.


Στον εξωτερικό περίβολο του Ιδαίου Άντρου, στον Ψηλορείτη, λειτουργούσε ένα, οργανωμένο σε επιστημονική βάση, Αστεροσκοπείο. Ως όργανα επιστημονικής μέτρησης των ηλιοστασίων λειτουργούσαν ο βωμός του Δία καθώς και οι βάσεις των αγαλμάτων που βρίσκονταν έξω από την είσοδο του ιερού σπηλαίου.

Αυτά αναφέρονται, μεταξύ άλλων, σε επιστημονική ανακοίνωση -που αποτελεί πολιτισμική ανατροπή για τον αρχαίο κόσμο- του μηχανικού και ερευνητή κ. Νίκου Λεβεντάκη, που έγινε στο 11ο Διεθνές Κρητολογικό Επιστημονικό Συνέδριο, ανακοίνωση που βασίζεται στην "ανάγνωση" των μη κατανοητών αρχαιολογικών συμβολικών δεδομένων με βάση παραμέτρους των Θετικών Επιστημών.

Το Ιδαίον Άντρο και ο Δίας



Το Ιδαίον Άντρο είναι ένα από τα σπουδαιότερα λατρευτικά σπήλαια στην Κρήτη και άκμασε στην αρχαιότητα (4.000 π.Χ. μέχρι 1ο μ.Χ. αιώνα), ενώ θεωρείται αντίστοιχης αξίας με τα μεγαλύτερα πανελλήνια ιερά.

Τη φήμη του αντλούσε κυρίως από το Δία, πατέρα και θεό των θεών, ο οποίος είχε γεννηθεί και ανατραφεί εδώ. 




Με αυτήν την νέα ανακάλυψη για το Ιδαίο Άντρο και το Αστεροσκοπείο που λειτουργούσε στον περίβολό του κατά την αρχαιότητα, βεβαιωνόμαστε πως πρώτοι οι αρχαίοι Έλληνες είχαν ένα ολοκληρωμένο ημερολογιακό έτος, λέει ο κ. Λεβεντάκης! Μιλώντας σε γνωστή εφημερίδα της Ελλάδος, έδωσε πολύ ενδιαφέρουσες πληροφορίες για τις έρευνες και τα ευρήματα του Ιδαίου Άντρου!


  • Τα ημερολογιακά δεδομένα της Μινωικής περιόδου


Από στοιχεία που συγκεντρώθηκαν από ιερά σπήλαια της Κρήτης βρέθηκε ότι οι Μινωίτες διέθεταν χωριστό ηλιακό διοικητικό ημερολόγιο. Για τις θρησκευτικές τους τελετές οι Μινωίτες χρησιμοποιούσαν, παράλληλα, και σεληνιακό μηνολόγιο, το οποίο όμως διόρθωναν ηλιακά. Ειδικότερα, η καταγραφή των βασικών σταθμών της πορείας του Ηλίου, δηλαδή των ισημεριών και των ηλιοστασίων, επιτυγχανόταν με κατασκευές στην αυλή του Ιδαίου Άντρου.
Αρχαίες μαρτυρίες (Διόδωρος Σικελιώτης, Βιβλιοθήκη Ιστορικής) πληροφορούν ότι η αυλή του Ιδαίου θεωρούνταν το ίδιο ιερή όπως και η σπηλιά. Ο Σπυρίδων Μαρινάτος λ.χ. που έκανε ανασκαφές στο Ιδαίον, διαπίστωνε το 1956 με θαυμασμό ότι “ανοίγεται προς ανατολάς με το ευρύχωρον στόμιόν του και βλέπει προς τον ουρανόν. Μεγαλοπρεπές είναι το θέαμα του βραδέως στρεφομένου στερεώματος από του ύψους τούτου, οπόθεν οι αστέρες λάμπουν μετά στίλβης ασυνήθους” .



  • Τα ελληνικά μηνολόγια ήταν πιο αξιόπιστα από τα γνωστά αιγυπτιακά!



Ο εντοπισμός των κατασκευών που τοποθέτησαν οι ιερείς του Ιδαίου στην αυλή για να παρατηρούν την πορεία του Ηλίου, ανατρέπει τις επικρατούσες μέχρι σήμερα αντιλήψεις, ότι τα αρχαία ελληνικά ημερολόγια ήταν καθυστερημένα σε σύγκριση με τα αντίστοιχα των Αιγυπτίων και των Βαβυλωνίων. " (G. Thomson, 1943). 

Αντίθετα, οι προσαρμογές των ελληνικών σεληνιακών μηνολογίων στα ηλιακά δεδομένα είναι παλαιότερες των βαβυλωνιακών, που τοποθετούνται στο 528 π.Χ. .
Ήταν ακόμη, πιο αξιόπιστες και από αυτές του αιγυπτιακού ημερολογίου, αν κρίνει κανείς από τη φήμη που κατέκτησε το Ιδαίον στους Ρωμαϊκούς χρόνους, διότι χρησιμοποιήθηκαν οι παρατηρήσεις του για διόρθωση του Ρωμαϊκού ημερολογίου, που την περίοδο της Δημοκρατίας είχε οδηγηθεί σε αδιέξοδο.


  • Πώς αξιοποιούσαν το αστρονομικό υλικό του Ιδαίου Άντρου, στην υπόλοιπη Ελλάδα!


Οι πληροφορίες που συγκεντρώνονταν στο Ιδαίον για τη διοικητική οργάνωση του χρόνου φαίνεται πως με διάφορους τρόπους διαχέονταν σε όλη την Ελλάδα. Μ’ αυτές σχετίζονται οι επίμονες πληροφορίες του Ομηρικού Ύμνου στον Απόλλωνα, ότι το Μαντείο των Δελφών -με ηλιακό, επίσης, παρατηρητήριο- ιδρύθηκε από Κρήτες ναυτικούς.

Παράλληλα, φαίνεται πως η Βοιωτία είχε σταθερό δεσμό με την Κρήτη. Έτσι εξηγούνται η φήμη του ημερολογίου της, αλλά και πολλές πληροφορίες του Ησιόδου, ιδιαίτερα για τις καλλιεργητικές υποχρεώσεις. Η δυσκολία του εγχειρήματος και η συχνότητα προσαρμογής του μηνολογίου στα ηλιακά δεδομένα περιλαμβανόταν στους λόγους των μεγάλων διαφοροποιήσεων των ημερολογίων στις ελληνικές πόλεις-κράτη. Όμως, σε τελική ανάλυση, ήταν εξαιρετικά ακριβής από τα παλιά ο χρόνος τέλεσης των μεγάλων κοινών εορτών, λ.χ. των Ολυμπιακών Αγώνων κ.ά.


  • Πώς γίνονταν οι μετρήσεις από το ιερατείο του Ιδαίου.

Για τις μετρήσεις που μπόρεσε να πραγματοποιεί το ιερατείο του Ιδαίου, διέθετε ένα σταθερό παρατηρητήριο καταγραφής των ουράνιων φαινομένων γενικά και της πορείας του Ηλίου ειδικότερα. Με αυτόν τον τρόπο εντόπιζαν τα σημεία ανατολής του Ηλίου κάθε φορά σ’ όλη τη διάρκεια του χρόνου. Έτσι εξηγείται, λοιπόν, η πληροφορία του Σολίνου, ενός συγγραφέα των ύστερων Ρωμαϊκών χρόνων, που υποστηρίζει ότι “ο Ψηλορείτης γνωρίζει τη θέση εμφάνισης της ανατολής του Ηλίου πριν βγει” .





Πηγή1Πηγή2

Επιμέλεια Σύνταξης:

Αγιαννίδου Σοφία 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου