Παρασκευή 1 Αυγούστου 2014

Παυσανίας, ο σημαντικότερος αρχαίος Έλλην περιηγητής

Για ακόμη μια φορά, βλέπουμε την αρχαία Ελλάδα να βρίσκεται παντού. Ως γνωστόν, στην αρχαία Ελλάδα, υπήρχαν πολλοί περιηγητές και ο καθένας είχε κάτι μοναδικό να προσφέρει από τις εμπειρίες του.
Στην ανάρτηση αυτή θα δούμε την προσφορά του Παυσανία και τη σημαντικότητα του έργου του καθώς και τη διαφορά του με τον σύγχρονο τουρίστα.
Από τους πιο γνωστούς περιηγητές της αρχαιότητας είναι ο Παυσανίας, που περιηγήθηκε την Ελλάδα ύστερα από τα μέσα του 2ου μ.Χ. αιώνα και μας άφησε την πολύτιμη Ελλάδος περιήγησιν, όπου μέσα σε 10 βιβλία ιστορεί τα ταξίδια του και περιγράφει τα μνημεία που είδε με γεωγραφική τάξη. Πρόκειται για ένα εκτενές έργο που περιγράφει την αρχαία Ελλάδα με μαρτυρίες από πρώτο χέρι και αποτελεί σοβαρό σημείο σύνδεσης μεταξύ

της κλασικής φιλολογίας και της σύγχρονης αρχαιολογίας.

Το δεκάτομο αυτό έργο του , που σώζεται ολόκληρο, αποτελεί πολύτιμη πηγή αρχαιογνωσίας, καθώς καταγράφει και διασώζει τα μνημεία της ελληνικής αρχαιότητας στο σύνολό τους. Στη γραφή του περιγράφει μνημεία, ιεροτελεστίες , τη λαογραφία , παραδόσεις, έθιμα και
προϊόντα και με εξαίρετο ύφος αποδίδει την πραγματικότητα του ελληνικού χώρου και μαρτυρά την ελληνική ζωή της κλασικής εποχής. Με σαφήνεια δε,περιγράφει μέχρι και τον μικρότερο κόκκο της πιο όμορφης ακρογιαλιάς , κάτι το οποίο μας βοηθά να σημειώσουμε την βασική διαφορά του τότε περιηγητή από τον σημερινό "τουρίστα" , ο οποίος θεάται τους χώρους και τους ανθρώπους της ξένης χώρας που επισκέπτεται με την όραση του θεατή μιας θεατρικής σκηνής, άλλοτε θαμπωμένος, άλλοτε αδιάφορος, άλλοτε γοητευμένος , ποτέ όμως με την πνευματική εκείνη μέθεξη - που περιγράφεται στην αρχαιότητα - που θα του επέτρεπε να ζήσει μέσα σ' αυτούς τους χώρους αληθινά και να συζητήσει με τους γηγενείς κατοίκους που θα μπορούσαν να του μεταδώσουν το πνεύμα και των κτισμάτων αλλά και των φυσικών ακόμα πραγμάτων, μιας ρεματιάς λ.χ. ή μιας πεδιάδας. 

Η διαφορά του τουρίστα από τον παλαιό ταξιδιώτη δεν είναι μονάχα ότι ανήκει σε μεγάλες ομάδες που κινούνται «οργανωμένα» και άβουλα· η διαφορά βρίσκεται στη στάση του απέναντι στον τόπο που επισκέπτεται και στο λαό που κατοικεί την περιοχή με το τουριστικό ενδιαφέρον.
ΠΑΥΣΑΝΙΑΣ

Το έργο του Παυσανία παραδοσιακά χωρίζεται σε 10 βιβλία:
  • Βιβλίο 1: Αττικά
  • Βιβλίο 2: Κορινθιακά
  • Βιβλίο 3: Λακωνικά
  • Βιβλίο 4: Μεσσηνιακά
  • Βιβλίο 5: Hλιακών Α
  • Βιβλίο 6: Ηλιακών Β
  • Βιβλίο 7: Αχαϊκά
  • Βιβλίο 8: Αρκαδικά
  • Βιβλίο 9: Βοιωτικά
  • Βιβλίο 10: Φωκικά, Λοκρών Οζόλων

Ο Τζέιμς Φρέιζερ, ο οποίος παρήγαγε μια από τις διάφορες αγγλικές μεταφράσεις του έργου (6 τομ., 1898), παρατηρεί για τον Παυσανία ότι: ‘χωρίς αυτόν τα ερείπια της Ελλάδας θα ήταν ως επί το πλείστον ένας λαβύρινθος χωρίς ενδείξεις, ένα αίνιγμα χωρίς απάντηση.’ όπως έχεις αναφερθεί και σε προηγούμενη ανάρτησή μας! 


Πηγή : Βικιπαίδεια 

Επιμέλεια σύνταξης:

Αγιαννίδου Σοφία 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου